Gedoe in een samenwerking. Het gevoel dat werk tegenvalt. Het gaat te traag, een project blijft te vaag. Een relatie is niet wat het zou kunnen zijn. Ergernis over anderen. De neiging om teleurgesteld af te haken. We zouden vaker stil mogen staan bij wat erachter zit: verwachtingen!
Hoge verwachtingen zijn mooi en motiverend, maar kunnen ook zorgen voor frustraties en (prestatie)druk die uitmondt in zelftwijfel en een gevoel van falen.
Wat verwacht je van een dag, van je werk, van anderen, van het leven? Wat wordt er van je verwacht? Wat verwacht je van jezélf? Veel mensen zijn zich er niet van bewust hoeveel ze verwachten en wat dat met ze doet. Het geeft inzicht en praktisch houvast om daar bewuster bij stil te staan.
Rond het thema 'verwachtingen' heb ik daarom een eigen aanpak ontwikkeld voor een workshop, intervisie of een lezing.
-
Wat zijn verwachtingen, waar komen ze vandaan en wat leert je dat over jezelf?
-
Hoe helpt bewustzijn van verwachtingen om veerkrachtiger te denken en zo gemoedsrust en werkplezier te bewaken?
-
Hoe verbeter je je communicatie als je verwachtingen bespreekbaar kunt maken?
-
Hoe help je anderen aan de hand van het thema 'verwachtingen'?
Ook voor jouw organisatie/doelgroep denk ik graag mee over de mogelijkheden. Stuur me een bericht, dan hoor je snel van me.
Vaakgestelde vragen
Waar is de workshop op gericht? Om het kort samen te vatten: zelfontwikkeling, verbetering van mentale veerkracht en communicatievaardigheden.
Verwachtingen, wanneer is dat relevant? Zelf beter leren omgaan met werk- en prestatiedruk. Beter samenwerken. Duidelijker communiceren. Grenzen stellen. En ook anderen daarmee helpen en begeleiden.
In organisaties is veel aandacht voor klanttevredenheid, patiënttevredenheid of medewerkerstevredenheid. Goed om in dit kader ook stil te staan bij verwachtingen van medewerkers, klanten, patiënten, studenten, enzovoort.
Wat mag ik van je workshop verwachten? Interactie. Stof tot nadenken. Luchtige diepgang. Praktisch toepasbare ideeën. Al vaak achteraf gehoord: ‘We hadden een gesprek waar we normaal niet aan toe komen, maar wel vaker zouden moeten voeren.’
Voor welke doelgroep is 'verwachtingen' relevant? Iedereen heeft verwachtingen. Toezichthouders, managers, onderzoekers, vernieuwers, handhavers, creatievelingen, leidinggevenden, adviseurs, begeleiders en ga zo maar door. Scholieren, studenten, trainees en jonge professionals en mensen met genoeg (levens)ervaring om te weten dat je nooit bent uitgeleerd.
Voor wie werk je? Onder meer De Nederlandsche Bank, Rijkswaterstaat, Kentalis, Belastingdienst, ACM, Centrum voor Innovatief Vakmanschap Welzijn en Zorg, Young Colfield, Universiteit Utrecht, Politieacademie en Reuma NL gingen je voor.
Hoelang duurt een workshop, training of lezing? Een interactieve workshop duurt een dagdeel, (variërend van 2 tot 3,5 uur). Ook dagprogramma of meerdere dagdelen is mogelijk, evenals een korte lezing van 45-60 minuten.
Wat kost het? Training/workshop van een dagdeel: EUR 875,- (bedragen excl. reiskosten en 21% btw). Lezing met interactie (60 minuten): EUR 650,-. Voor bepaalde events en maatschappelijke organisaties heb ik een tarief voor 'culturele instellingen'. Heb je specifieke wensen? Ik denk graag met je mee.
Kunnen we ook je boek ‘Wat had je dan verwacht?’ bestellen bij de workshop? Bij 10 deelnemers of meer is het mogelijk om tegen een gunstige workshopprijs aan elke deelnemer het boek ‘Wat had je dan verwacht?’ mee te geven.
Hoe ben je op dat thema 'verwachtingen' gekomen? In 2006 liet het onderwerp 'loslaten' mij niet los en begon ik erover te schrijven. Al snel raakte ik ook geïntrigeerd door verwachtingen. Voor mijn boek 'Wat had je dan verwacht?' ben ik diep in het thema gedoken. Via deze weg ben ik gekomen waar ik nu sta.
Stilstaan bij verwachtingen geeft je (zelf)inzicht waarmee je ook praktisch aan de slag kunt.
-
Groei zelfkennis, wat zijn je verwachtingen, wat leert je dat, wat is er (on)mogelijk, perspectief voor persoonlijke ontwikkeling
-
Scherpere kijk op je (werk)omgeving en (werk)situatie, wat wordt er van je verwacht, wat verwachten anderen om je heen (op diverse niveaus in je organisatie)
-
Veerkrachtiger denken: omgaan met werk- en prestatiedruk, wat zijn je mogelijkheden als het anders loopt dan verwacht
-
Wat verwacht je allemaal van jezelf, wat helpt om constructiever te denken over jezelf
-
Samenwerking/ teamproces, hoe werken wij, bewust stilstaan bij wat we blijkbaar (tot nu toe onbewust) van elkaar verwachten, visieontwikkeling
-
Beter communiceren: gespreksvaardigheden ontwikkelen, duidelijkheid vragen en geven, verwachtingen kenbaar maken en vragen naar 'wat verwacht je?'
Wat zeggen anderen erover?
‘De workshop was leuk en luchtig, terwijl we wel aan het denken werden gezet. Fijn om dit met elkaar te kunnen doen.’
‘De feedback die ik vanuit de groep heb ontvangen, is dat het als een leuke en interessante workshop is ervaren. Met name het stukje bewustzijn en het er gezamenlijk in de groep over hebben.’
‘Je presentatie was boeiend, er zat een goed tempo in en ook de humor ontbrak niet. Naderhand heb ik heel veel positieve reacties ontvangen van collega’s en ook nu refereren mensen er nog aan.’
‘Wakker maker’ op het gebied van verwachtingen: weer even opgefrist en verhelderd hoe dat werkt en wat voor (grote) rol dat speelt. De weken erna werd het er weer vaker bij gehaald in gesprekken, “oja, wat was mijn verwachting?”.
‘De combinatie van jouw humor en uitgebreide kennis over het onderwerp maakt het zowel een plezierige als zinvolle workshop.’
'Humor, praktische voorbeelden, aansprekende en onderbouwde wetenschappelijke/filosofische theorie, leuke gespreksvragen.'
‘Complimenten voor de positieve en interactieve aanpak. Ik waardeer met name jouw enthousiasme, de leuke voorbeelden en jouw vermogen om goed in te spelen op vragen/opmerkingen van de groep.’
‘Ik kan de workshop aanbevelen voor een groep als de onze (jonge professionals) om eens met het onderwerp bezig te zijn, maar ook bij projectteams die bijvoorbeeld met een project starten vanuit verschillende posities en ‘werelden’ (opdrachtnemer en opdrachtgever bijvoorbeeld) of juist al wat langer in de samenwerking zitten die niet lekker loopt.’
‘Deze workshop is geschikt voor groepen die op een laagdrempelige manier aan het denken gezet willen worden over hun individuele beweegredenen om dingen te doen.’
‘Ik kan je lezing eigenlijk aan iedereen van harte aanbevelen. Het is zo’n universeel onderwerp.'
‘Geschikt en relevant voor een doelgroep met hoge verwachtingen, dus de generatie waar wij mee werken!'
Wat verwacht jij? Wat verwacht ik? Wat verwachten we van elkaar? Hoe vaak sta je daar echt bij stil?
Oja, en dan nog deze vraag
Kun je beter geen of lage verwachtingen hebben? Dat wordt vaak beweerd. Er is een veelgebruikte quote dat wie zonder verwachtingen leeft ‘gezegend’ zou zijn. Maar hoe letterlijk kun je dit nemen? Ons brein is ingesteld op: wat kan ik verwachten? We denken voortdurend vooruit. Het is bovenmenselijk om dat uit te schakelen.
Verwachtingen kunnen bovendien zorgen voor motivatie en perspectief. Dat is mooi. Alleen als het anders gaat dan verwacht, voel je teleurstelling. Dat is onvermijdelijk als je ergens voor staat en ergens voor gaat.
Is het echt de verwachting die voor frustratie zorgt? Of de manier waarop we kunnen vasthouden aan een verwachting? We zijn soms teveel aan onze verwachting gehecht.
Het gaat er niet om dat je zo min mogelijk verwacht, maar dat je het vermogen en de wijsheid ontwikkelt om in een situatie/moment je verwachting bij te stellen of los te laten. Dat helpt je met uitdagende situaties om te gaan.
Ook voor jouw organisatie of doelgroep verzorg ik graag een workshop. Stuur me een bericht met je vraag of wens, dan ontvang je snel een reactie.