top of page

Verwachtingen van een dag, van een samenwerking, van de zorg, van een restaurant, van een nieuw product, van een leidinggevende, van een vakantie. ​​Veel mensen zijn zich er niet van bewust hoeveel ze verwachten en wat dat met ze doet.

 

Verwachtingen zijn mooi en motiverend, maar kunnen ook zorgen voor frustraties en druk. Het geeft inzicht en praktisch houvast om daar bewuster bij stil te staan.​​

 

Rond het thema 'verwachtingen' heb ik een eigen aanpak ontwikkeld voor een workshop, intervisie of een lezing. ​​​Ook voor jouw organisatie en doelgroep denk ik graag mee over de mogelijkheden. Stuur me een bericht, dan hoor je snel van me.

Waar is de workshop op gericht? Om het kort samen te vatten: jezelf beter leren kennen, veerkrachtiger denken, helder communiceren.

​​​

Verwachtingen, wanneer is dat relevant? Ik ben geneigd om te zeggen: altijd. Thuis, in werk, met vrienden, in familieverband. In de omgang met klanten, burgers, patiënten, studenten, medewerkers. ​Overal waar mensen elkaar (en hun verwachtingen) tegen komen. En ook zichzelf (en hun verwachtingen) tegenkomen. 

​​​

Wat mag je van de workshop verwachten? Interactie. Stof tot nadenken. Luchtige diepgang. Praktisch toepasbare ideeën. 

​​

Voor welke doelgroep is de workshop interessant? Toezichthouders, managers, onderzoekers, vernieuwers, handhavers, creatievelingen, leidinggevenden, adviseurs, begeleiders en ga zo maar door. Scholieren, studenten, trainees, jonge professionals. En mensen die genoeg (levens)ervaring hebben om te weten dat je nooit bent uitgeleerd. 

Voor wie gaf je zoal eerder een workshop? Onder meer De Nederlandsche Bank, Rijkswaterstaat, Kentalis, Belastingdienst, ACM, Centrum voor Innovatief Vakmanschap Welzijn en Zorg, Young Colfield, Universiteit Utrecht, Politieacademie en Reuma NL. 

Hoelang duurt een workshop of lezing? Een interactieve workshop duurt een dagdeel, (variërend van 2 tot 3,5 uur). Ook dagprogramma of meerdere dagdelen is mogelijk, evenals een korte lezing van 45-60 minuten. 

Wat kost het? Workshop van een dagdeel: EUR 875,- (bedragen excl. reiskosten en 21% btw). Lezing met interactie (60 minuten): EUR 650,-. Voor bepaalde events en maatschappelijke organisaties heb ik een tarief voor 'culturele instellingen'. Heb je specifieke wensen? Ik denk graag met je mee. ​​​

Kunnen we ook je boek ‘Wat had je dan verwacht?’ bestellen bij de workshop? Bij 10 deelnemers of meer is het mogelijk om tegen een gunstige workshopprijs aan elke deelnemer het boek ‘Wat had je dan verwacht?’ mee te geven. 

Hoe ben je op dat thema 'verwachtingen' gekomen? In 2006 liet het onderwerp 'loslaten' mij niet los en begon ik erover te schrijven. Al snel raakte ik ook geïntrigeerd door verwachtingen. Voor mijn boek 'Wat had je dan verwacht?' ben ik diep in het thema gedoken. 

 

Kun je beter geen of lage verwachtingen hebben? Verwacht weinig of niets, dat voorkomt teleurstelling. Het wordt vaak gezegd, maar hoe doe je dat dan, werkt ons brein wel zo? En wat is dan een leven zonder verwachtingen? Er zit toch ook positieve kant aan verwachtingen? Ook dat komt aan bod in de workshop. 

Wat kun je het beste doen met verwachtingen? Inzien dat je ze hebt en dat een ander ze ook heeft. Je er bewust van worden hoe bepalend zijn ze zijn voor hoe je denkt, leeft en beleeft.

Zijn we soms teveel aan onze verwachting gehecht? Kijk, nu komen we tot de kern!!. Als je iets frustrerend vindt, is dat dan vanwege je verwachting (die je nu eenmaal hebt) of omdat je vásthoudt aan die  verwachting? Daar gaan we in de workshop ook zeker op in. 

​​

Bewuster van de verwachtingen van jezelf en van de ander

  • Leer jezelf beter kennen

  • Beter inzicht in hoe je reageert

  • Veerkrachtiger denken (wat als het anders loopt dan verwacht)

  • Beter inzicht in de behoefte van jezelf en een ander

  • In gesprek duidelijkheid vragen en geven als het gaat om verwachtingen

  • Samenwerking verbeteren

Ruimte in je hoofd - JW Bijleveld hoofdr
DSC02334.jpg
The School of Life Festival 2019 Jan Wol
RWS 1.jpeg

Wat zeggen anderen erover?

‘De workshop was leuk en luchtig, terwijl we wel aan het denken werden gezet. Fijn om dit met elkaar te kunnen doen.’

 

‘De feedback die ik vanuit de groep heb ontvangen, is dat het als een leuke en interessante workshop is ervaren. Met name het stukje bewustzijn en het er gezamenlijk in de groep over hebben.’

 

‘Je presentatie was boeiend, er zat een goed tempo in en ook de humor ontbrak niet. Naderhand heb ik heel veel positieve reacties ontvangen van collega’s en ook nu refereren mensen er nog aan.’

‘Wakker maker’ op het gebied van verwachtingen: weer even opgefrist en verhelderd hoe dat werkt en wat voor (grote) rol dat speelt. De weken erna werd het er weer vaker bij gehaald in gesprekken, “oja, wat was mijn verwachting?”.

 

‘De combinatie van jouw humor en uitgebreide kennis over het onderwerp maakt het zowel een plezierige als zinvolle workshop.’

'Humor, praktische voorbeelden, aansprekende en onderbouwde wetenschappelijke/filosofische theorie, leuke gespreksvragen.'

 

‘Complimenten voor de positieve en interactieve aanpak. Ik waardeer met name jouw enthousiasme, de leuke voorbeelden en jouw vermogen om goed in te spelen op vragen/opmerkingen van de groep.’ 

 

‘Ik kan de workshop aanbevelen voor een groep als de onze (jonge professionals) om eens met het onderwerp bezig te zijn, maar ook bij projectteams die bijvoorbeeld met een project starten vanuit verschillende posities en ‘werelden’ (opdrachtnemer en opdrachtgever bijvoorbeeld) of juist al wat langer in de samenwerking zitten die niet lekker loopt.’

 

‘Deze workshop is geschikt voor groepen die op een laagdrempelige manier aan het denken gezet willen worden over hun individuele beweegredenen om dingen te doen.’

 

‘Ik kan je lezing eigenlijk aan iedereen van harte aanbevelen. Het is zo’n universeel onderwerp.'

‘Geschikt en relevant voor een doelgroep met hoge verwachtingen, dus de generatie waar wij mee werken!'

Wat verwacht je zelf? Wat verwacht de ander? Wanneer sta je daar echt bij stil?

content creatie | interviews | workshops 

© HOOFDRUIMTE 2025

  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page